Onbelangrijke mail uitzetten

Microsoft heeft een nieuwe functie geïntroduceerd: Onbelangrijke mail. Met deze functie worden berichten die volgens Microsoft niet belangrijk zijn in een aparte map geplaatst. Dit zou de gebruiker tijd besparen, je hoeft immers niet alle “nutteloze” e-mail berichten te lezen.

Het systeem is zelf lerend, je kan hier geen mails aan toevoegen of expliciet uitzonderen. Je kan het leren wel helpen door onbelangrijke mail handmatig te verslepen naar de map. Er zijn daarom talloze redenen om de functie uit te zetten voor de hele organisatie of voor een enkele gebruiker.

Een gebruiker kan dit zelf uit zetten door in het postvak te gaan naar Opties, Onbelangrijke e-mail en vervolgens het vinkje voor “Items geïdentificeerd als onbelangrijke e-mail afzonderen” uit te zetten.

Om dit voor de hele organisatie te doen kan je de volgende PowerShell code gebruiken

Get-Mailbox | Set-Clutter -Enable $false

Voor een enkele gebruiker gebruik je het volgende commando, waar je gebruiker@office365blog.nl vervangt door de gebruikersnaam van de user

Set-Clutter -Identity gebruiker@office365blog.nl -Enable $false

Om de onbelangrijke mail weer aan te zetten vervang je $false door $true